26. juni 2015

Peugeot 504

Sådan en har jeg ønsket mig i lang tid. I går lykkedes det!

"L" er en sparemodel af den ret dyre 504, hvor der er ratgear og instrumentpanelet fra den mindre Peugeot 304: Begge dele noget jeg synes højner den 60'er-agtige charme, selvom bilen er fra 1977.

En lille sammenligning mellem de to franske klassikere jeg kører i her i sommer:

Citroën CX GTi
2,5 Tværliggende motor, indsprøjtning, forhjulstræk, 5 gear, 138 hk, ca 200 km/t
Hydraulisk affjedring, hydraulisk forstærkede bremser, servostyring med små ratbevægelser
Plastic instrumentbrædt med kurver, polstret dybt rat, fuld midterkonsol
Dybe sæder der former sig om kroppen, 4 nakkestøtter.
Centrallås, elruder, termostatvarme, 5 trins kabineblæser
Avanceret ledningsnet med relæer, sensorer og computer
Blå med blå kabine

Peugeot 504 L
1,8 langsliggende motor, karburator, baghjulstræk, 4 gear, 79 hk, ca 150 km/t
Konventionelle fjedre, bremseforstærker, styring med stor udveksling og store ratbevægelser
Fladt stålinstrumentbrædt, stort fladt hårdt rat, tæppebelagt kardantunnel
Brede komfortable sofaer, ingen nakkestøtter.
Manuelt alting, kold/varm håndtag, 2 trins kabineblæser
Simpelt ledningsnet
Grøn med brun kabine

De kompletterer hinanden godt.